Engasjement på Facebook er alle handlinger som blir gjort på din Facebook-side. Enten det er likes (reaksjoner), delinger, kommentarer eller klikk. Det har lenge vært snakk om at likes ikke har noe å si og at det ikke er det som burde være målet med innholdet ditt. Det er fortsatt sant, men engasjementet er fortsatt viktig.
Det er særlig tre fordeler med å få godt engasjement på innholdet ditt:
Å bruke social proof er en god måte på å bygge tillit og troverdighet på. For nye potensielle kunder er det svært positivt å se at andre er fornøyd. Del innhold fra kundene dine og vis at du ser dem og setter pris på dem.
Det er særlig to måter du kan få folk til å engasjere seg i ditt innhold på. Enten at de får noe gratis mot at de kommenterer (gratis E-bok, bli med på en konkurranse), eller at du spør dem om deres mening.
Ved å bruke data fra Facebook kan du lett få oversikt over når publikummet ditt er aktiv. Bruk denne dataen til å finne ut når du også burde være aktiv. Da vil du lettere få oppmerksomhet og bli synlig. Er publikummet ditt i en annen tidssone for eksempel, kan du planlegge publisering for innholdet ditt- så du kan være aktiv selv når du sover.
Det er viktig å være konsistens med å poste innhold. Er du aktiv vil flere få med seg hvem du er og det skapes en forventning om at de ser deg jevnlig. Dette bidrar til å være top-of-mind.
Legg ved en link i slutten av innleggene dine, oppfordre til en swipe up eller lignende. Enten det er link til produkt, artikkel eller podcast episode, er det alltid en fordel å gi publikum muligheten til å klikke seg videre.
Å vite hvem du snakker til, gjør det også mye lettere for deg å lage innhold som engasjerer. Har du en give away eller et langt innlegg som ikke når ut til målgruppen, er det vanskelig å skape engasjement.
Når du vet hvem målgruppen er, er det også lettere å utforme riktig innhold. Sørg alltid for at innholdet er av verdi for publikummet ditt, ikke bare for deg.
Livesendinger er en helt super måte å komme i kontakt og engasjere. Her bruker du video samtidig som du er åpen for live interaksjon med de som engasjerer seg i deg.
Vær autentisk og ekte. Det er mye bedre og lettere å skape engasjement om du bruker egenprodusert innhold i stedet for stock photos.
Kilde:https://connectio.io/facebook-engagement-tips/
Kom i gang med Facebook-annonsering (gratis):
http://thomasmoen.com/minikurs
Ikke glem å abonnere på podcasten via Apple Podcast eller Spotify.
Fyll ut skjemaet under for å delta på vårt gratis introduksjonskurs om Facebook-annonsering.
50% Complete