Er du redd for at Facebook skal stenge annonsekontoen din? Slapp av, det er ikke uten grunn at de gjør det. Følger du Facebooks retningslinjer er annonsekontoen din trygg, og du kan fortsette å spre ditt budskap.
Skulle du likevel føle deg i gråsonen, eller vil vite hva du ikke bør gjøre, kan du fortsette å lese.
5 grunner til at Facebook kan stenge annonsekontoen din:
La oss se nærmere på hver og en av dem.
Har du ofte ubetalte fakturaer, eller problemer med betalingsmetode, kan Facebook oppfatte dette som et rødt flagg. Generelt sett fryses kontoen midlertidig dersom du har problemer med betalingsmetoden, og slås på igjen så snart problemet er fikset. Er dette noe som skjer ofte der i mot, kan Facebook sperre annonsekontoen din.
Bryter du Facebooks regelverk for hva som er lov å poste, kan du risikere å bli blokkert. Les mer om de forskjellige retningslinjene HER.
Du kan også sjekke sidekvaliteten på Facebook siden din. Her får du opp informasjon om du har blitt flagget for noen av punktene i regelverket.
Facebook verdsetter autentisk og verdifullt innhold. Fokuserer du på å gi verdi til målgruppen, på en etisk måte, vil nok ikke dette være et stort problem for deg.
Får annonsene dine stadig vekk lav rangering av kvalitet, kan Facebook oppfatte deg som lite relevant. Kvaliteten vurderes ut i fra både tekst og bilder/video i annonsene. Har du for eksempel for mye tekst i bildet (maks 20% av bildet kan inneholde tekst) blir kvaliteten på annonsen dårligere.
Det er også mulig for mottaker av annonsen å skjule eller rapportere annonsene. Skjer dette for mange ganger påvirker det kvaliteten på annonsene - og kvaliteten på din annonsekonto.
Når du setter opp annonser, går Facebook ikke bare gjennom selve annonsen, men de scanner også landingssiden. Dette for å sikre at også den følger Facebooks retningslinjer. Inneholder landingssiden en eller flere av punktene under, vil landingssiden få en lav rangering på kvalitet.
Det høres kanskje strengt ut, men husk at det også er for ditt beste. Landingssiden har mye å si for resultatene dine. Fremstår den som uoversiktlig eller av lav kvalitet, er ikke kundene interessert.
Det skjer titt og stadig at annonser ikke blir godkjent av forskjellige årsaker. Stort sett går det helt fint, og du får fortsette som vanlig. Skjer det der i mot for ofte, kan du risikere at annonsekontoen stenges.
Om du ønsker en oversikt over alle tidligere annonser som har blitt flagget eller ikke godkjent, har du nå mulighet til å få det. Når du er i Business Manager, gå til Account quality under Ads Manager i menyen.
Her vil du få en oversikt over alle annonser som ikke har blitt godkjent, og hvilket grunnlag de ikke ble godkjent for.
Stenger Facebook annonsekontoen din, er du nødt til å ta kontakt med deres support for å kunne få den åpnet igjen. Du må være administrator for annonsekontoen for å kunne sende inn skjema.
Mener du at annonsekontoen er stengt med en feil, og at du har fulgt alle retningslinjer, kan du kontakte facebook HER.
Har du blitt flagget for uvanlig aktivitet, fyller du ut skjema HER
Fyll ut skjemaet under for å delta på vårt gratis introduksjonskurs om Facebook-annonsering.
50% Complete